Jižní Švédsko a Bornholm - 1. den, pátek 17.8, sobota 18.8. -  cesta na Bornholm

Odjíždíme načas v 15.00 hodin a zhruba po hodině a něco zastavujeme v Mladé Boleslavi.  Během cesty dostává jedna z účastnic zprávu z domova, že tyče ke stanu má doma ve sklepě, tak hned na začátku Boleslavi vystupuje a běží si koupit nový  stan, zatímco my nakládáme další účastníky. Oboje se stihlo téměř ve stejnou chvíli, já jsem si dokoupil zásobu Gambrinusu a pokračujeme dále do Jablonce nad Nisou, kde u nádraží nakládáme poslední kolegy. Potom již míříme na hranice, kde nejprve dotankováváme na pumpě Na Mýtě a potom nahoru do Harrachova, kde překračujeme hranice do Polska. Cesta Polskem je nepříjemná, silnice jsou mizerné a připadá většině i zcela nelogická, neboť kratší a rychlejší a i pohodlnější se jeví cesta přes Německo. Rovněž načasování odjezdu z Prahy je poněkud diskutabilní, protože do přístavu přijíždíme před čtvrtou hodinou ranní a trajekt odjíždí v 10,00 hod. No, nikdo holt není dokonalý a snad se to má příští rok změnit. Trajekt na ostrov Bornholm odjíždí s půlhodinovým zpožděním, cesta je naplánovaná na zhruba 5 hodin a tak po klidné plavbě vyplněné podřimováním, klobásou a pivem v cca 15.30 připlouváme do Rönne na Bornholmu. Nastupování i vystupování se odehrává pěšky, autobus se pohybuje bez lidí, musíme projít pasovou kontrolou, která je, na rozdíl od Poláků, alespoň pružná. Z lodi míříme do infocentra, před kterým máme sraz s autobusem. Stihneme si v klidu vybrat informační materiály, autobusu to trvá z lodi déle, než nám. Nakonec odjíždíme na severní část ostrova (cca 25 km) za městečko Allinge, kde na tři noci stavíme stany v kempu Sandkaas Familiencamping. K večeři máme rajskou, byla výborná, máme v kempu k dispozici jak kuchyňku, tak i jídelnu, komfort v Pobaltí nepředstavitelný. I ostatní vybavení je na úrovni, za sprchy se však musí platit a to kartou nabitou na určitou částku, karta se před sprchováním zasune do čtečky, začne téci voda a zároveň začnou ubývat i peníze z karty. Při troše úspor se vysprchování dá zvládnout i za 4 DKK, většinou jsem to zvládal za 6. Večer jsme pak strávili u piva z autobusu, ale dlouho jsme neponocovali, cesta byla přeci jenom únavná.

ZPĚT                                                                                     DALŠÍ DEN